Home // Oefeningen // Dromen onthouden

Dromen onthouden


De truc is om rustig wakker te worden:
 
Zorg dat je vanuit jezelf wakker wordt, zoals in het weekend (liefst niet door een wekker). Als je wakker wordt, blijf dan nog een halve minuut in dezelfde houding liggen, met je ogen dicht. Probeer nog nergens aan te denken (dus nog niet gaan plannen!!!). Hou je hoofd zo leeg mogelijk. Na een tijdje (kan even duren) komt er dan een beeld van je laatste droom in je hoofd opborrelen. Onthoud dat beeld goed, en probeer je te herinneren welk beeld daarvoor zat. Zo ga je achteruit – beeld voor beeld – terug in de droom totdat je niet meer weet welk beeld ervoor kwam. Speel vervolgens voor je geestesoog de droom in de correcte volgorde af.

Doordeweeks is dit lastiger als je niet vanuit jezelf maar door de wekker wakker wordt. Toch kun je deze oefening dan wel uitvoeren. Het belangrijkste is dat je niet direct na het wakker worden aan andere dingen gaat denken. Als je meteen na het wakker worden gaat bedenken wat je nog moet doen en hoe lang je daar nog voor hebt is de droom binnen enkele seconden vervlogen. Datzelfde geldt voor als je ’s nachts wakker wordt met een droom in het geheugen. Je denkt dan misschien: “Die weet ik de volgende ochtend nog wel,” maar negen van de tien keer ben je die droom ’s ochtends vergeten. Een tip is om enkele steekwoorden van die droom ’s nachts op papier te krabbelen (wel in erg grote letters, want uit eigen ervaring weet ik dat het handschrift er ’s nachts niet leesbaarder op wordt). De volgende ochtend kun je je droom dan weer herinneren aan de hand van deze steekwoorden.

Terug naar oefeningen